100 jarig bestaan

In 2018 is het 100 jaar geleden dat in Zweeloo de Lijkwagenvereniging werd opgericht. Tot dan toe werden de overledenen op een boerenwagen naar het kerkhof gebracht. Maar men vond dat toch nier meer zo gepast en dus werden er overal in Drenthe Lijkwagenverenigingen opgericht. In omliggende dorpen was intussen een lijkkoets gekocht en Zweeloo wilde dit ook.

In Zweeloo werd eerst een lijkwagen van Oosterhesselen geleend, maar niet lang daarna had de pas opgerichte vereniging er ook een aangeschaft. Verder bleef alles bij het oude. De buren van de overledenen zorgden voor alles.

Na 1945 kwam er verandering in. Men wilde de oude gebruiken bij dood en begrafenis afschaffen door een begrafenisvereniging op te richten die alle noodzakelijke werkzaamheden zou gaan verrichten. Dat ging niet zonder slag of stoot. Niet iedereen wilde verandering. Wat was het mooi om na de dood door de buren verzorgd te worden vonden sommigen. Anderen daarentegen vonden het toch wel veel gevraagd om alles te doen van afleggen tot het laten zakken van de kist. Uiteindelijk werd er op 1 januari 1949 de begrafenisvereniging Zweeloo en omstreken "De Laatste Eer" opgericht.In 1953 werd er een nieuwe lijkkoets gekocht en twee paardenkleden met pluimen.

In de jaren 70 begon men te praten over de bouw van een aula. Deze kwam er ook, maar pas in 1985. In 2002 werd er een familiekamer bijgebouwd, zodat de nabestaanden een aparte ruimte hadden om bijeen te komen om zaken te bespreken of een bezoek brengen aan de overledenen in de opbaarruimte.

In 2018 is de aula geheel gerenoveerd. Dat is 100 jaar na de oprichting van de Lijkwagenvereniging.

« Naar nieuwsoverzicht